Delade magmuskler?

Hej måndag och hej ny härlig vecka!

Den här dagen har gått klippt i ett. Jag är superpepp på att jobba för nya rutiner och försöka ge Siri möjlighet att sova bättre. Jag inser ju att vi har brist på rutiner, både dag och kväll, och att det förhoppningsvis kommer att hjälpa hela familjen att sova litet bättre. Mitt huvudfokus den här veckan är därmed att jobba för att skapa bättre rutiner trots att det är jobbigt. Det kan bli färre tillfällen med egentid och kanske mindre träning just den här veckan (eller tja, kanske flertalet veckor om det inte sätter sig bra), men vi tänker långsiktigt och hoppas att det ger utdelning. Jag har en mors dag-present att inkassera på onsdag när jag ska på massage hos Erika. Om ni visste vad jag längtar.

IMG_2418

Måndag är, som ni vet, den dag när jag ser över min mammakropp. Jag ser den ju dagligen förstås, men jag tittar på den lite mer noggrant. Detta med respekt förstås; den har ju burit mitt barn och ska ha en stor dos cred för det. (Den respekten fattar en inte förrän barnet kommer. Coolhetsfaktorn att kroppen bygger ett barn är enorm.) Jag vill inte hänga upp mitt välbefinnande och min självbild på en siffra på vågen men väger mig för att se hur det går. Lite för att vikt, mått och hur kläder sitter är de måttstockar jag i nuläget kan använda mig av. Som post gravid har jag inte prestationsinriktade mål med träning och kosthållning utan jobbar för att gå ner i vikt och så småningom forma till kroppen. Det behöver givetvis inte vara fel. Det går åt rätt håll, men vägen till framgång är en långsam dans.

Vad jag funderar mest på för tillfället är hur delningen i muskulaturen egentligen ser ut och hur det i praktiken påverkar mig. Jag har varit noggrann att träna med appen Mammamage och arbetat för att aktivera de djupa magmusklerna. Jag har andats rätt, tränat bäckenbotten och verkligen arbetat för att hitta rätt stöd. I början hade jag svårt att känna hur stor delningen egentligen var – dels för att jag hade ganska mycket fett på magen och dels för att områden runt snittet har varit helt stumt och dött. Ju mer jag har gått ner i vikt desto lättare kan jag känna efter och känseln runt området börjar sakta men säkerligen återkomma. Just nu misstänker jag att delningen är större än vad jag har trott och det gör mig lite orolig. Det känns också lite surt eftersom jag verkligen (alltså verkligen!) har lagt tid på att ta det lugnt och göra rätt, men om det är som jag misstänker får jag helt enkelt backa bandet. Jag anser mig ha bra kontroll över magen i vardagen, men om delningen är djup (värre än bred) är tung träning inte att tänka på.

Jag måste kolla upp det känner jag för min kunskap och erfarenhet är inte tillräcklig i nuläget. Mammamagar och träning efter graviditet är områden där kunskap saknas hos många personliga tränare, läkare, barnmorskor osv och det är lite skrämmande tycker jag. Jag kan absolut en del, men jag är typ livrädd för att göra fel eftersom jag inte vill att kontrollförlust av magmuskler ska påverka resten av mitt (tränings)liv. Därför kommer jag i vår bygga på min utbildning med Cert. MammaMagetränare. Förhoppningsvis har jag fått bra koll på min egen kropp fram till dess och jag ser otroligt mycket fram emot att gå utbildningen. 2016 är liksom året då jag satsar. 

4 thoughts on “Delade magmuskler?

  1. Frida

    Hej!
    Jag är sugen på MammaMage appen och har försökt ladda ner den på AppStore. Men jag hittar den inte! Vet du vad jag ska söka på?

    Gilla

    Svara
    1. Cilla Inläggets författare

      Jag har sökt på Mammamage och den har kommit upp direkt. Vad konstigt! Den brukar ligga högt upp på topplistan – du kanske kan titta där?

      Gilla

      Svara
  2. hejaerika

    Vad kul med MammaMage-utbildning Cilla! 😀 Jag gick ju min i våras och är kanonnöjd med den kunskap jag fick med mig. Förstår att du är orolig för eventuell diastas, och jag kan ju inte säga så mycket om den här över en blogg bara, men en tröstande tanke är att det inte alltid är själva delningen i centimeter eller djup som är avgörande, utan hur bra kontroll du lyckas träna upp. En del kvinnor har kvar delningen hela livet utan att den ”växer ihop” men har byggt upp en bra kontroll, och det är det som är viktigast. Lycka till med din träning, så kul att följa dig här. Och du är ett föredöme som lyssnar på din kropp och lämnar all hets utanför. Kram!

    Gilla

    Svara
    1. Cilla Inläggets författare

      Ja det ska bli kanonkul med utbildningen!

      Din kommentar lugnade mig något. Jag har läst på lite mer och som du skriver verkar mycket handla om kontroll en har. Jag upplever ju att jag har bra kontroll och känner mig inte alls begränsad i min vardag. I träningen lägger jag fokus på att hitta spänningen och jag känner när musklerna är med mig och inte. Men visst, det skulle kännas jobbigt om komplikationer uppstår.

      Jag vill visa att vi har olika kroppar och att allt måste få ta tid 🙂 tack för fin kommentar! Kram

      Gilla

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s