Inspirerad till kapselgarderob

Alltså jag har hur mycket kläder som helst! Eller ja, det känns som det åtminstone när jag provar mig igenom min garderob. Helt plötsligt har jag saker att ta på mig utan att känna att garderoben är tom.

JAG HAR INGET ATT TA PÅ MIG!

är annars en välanvänd mening hemma hos oss. Fast det har jag, och framför allt inser jag mer och mer vilka kläder som ska rensas ut i ytterligare en garderobsrensning. Jag väljer bort vissa plagg för att jag inte känner mig bekväm eller kanske egentligen inte gillar plagget särskilt mycket. Då får en rensa lite till. Tanken är att jag ska skapa en kapselgarderob efter säsong, men jag tänker också att det måste få ta lite tid. Nu är det höst/vinterkapsel och kläder som jag har hängt utan kommer troligen att kunna tillhöra min vår/sommarkapsel. En riktig kapselgarderob verkar sträcka sig över tre perioder, vilket alltså ger tre kapselgarderober per år. Jag tänker dock att det klimat vi har i Sverige mer passar med två kapslar, men kommer att känna mig fram. Just nu är det projekt höst/vinterkapsel jag jobbar på.

Som jag har skrivit om tidigare än min plan att inhandla kläder med kvalitet och som håller över tid och som jag känner mig fin och bekväm i den här hösten. Jag hoppas på ett tillskott i shoppingbudgeten nu när jag fyller år (imorgon!) så att jag kan rensa och fylla på fram till jul. Därefter tänkte jag försöka få till ett köpstopp fram till mars-april när jag och mitt tjejgäng ska åka till Stockholm tillsammans. Det känns i nuläget som en rackarns bra plan, men jag fattar ju själv att jag kommer att tycka att det är svårt att inte handla någonting på tre månader. Mars-april är ju en bra period att börja fokusera på den kommande vår/sommarkapseln tänker jag.

Nå väl. Idag går jag all in på det svarta och pimpar med roséfärgat halsband. Och hörrni, jag rekommenderar er verkligen att rensa garderoben och därefter prova er igenom vad ni har att ha på er. Än så länge känns det inte ens svårt för mig att ha olika outfits varje dag. Behöver du inspiration till garderobsrensning eller är sugen på att börja tänka på kapselgarderob kan du läsa mer hos Ekomamman i stan eller Fru Minimalist. Inspirationen är skyhög!

 

Kommentera

