Killar gillar bara smala tjejer

På grund av taskig självkänsla och skev självbild brukade jag ha svårt att se att någon kunde tycka om mig – sådär på riktigt. Jag hade föreställningen om att killar bara gillar smala tjejer och eftersom jag inte var en smal person (egen värdering) spelade föreställningen stor roll i mitt liv. Mycket av min energi gick ut på att fundera hur mitt liv skulle bli när jag blev smal. Jag fantiserade om allt jag skulle våga uträtta, om kläderna jag skulle bära och om killarna som skulle gilla mig. Jag var nämligen helt övertygad om att det faktum att jag inte klarade av att ha fungerande relationer var för att jag inte var tillräckligt smal.

Bara två kilo till. En storlek mindre i jeans. Äta mindre och träna mer. Bit ihop lite till. Sen är jag nöjd. Sen ska jag bli ihop med någon som älskar hela mig.

Det är sjukt att hänga upp hela sitt liv på yta, men jag gjorde det. Jag insåg inte att människor kunde vara intresserad av mig av någon annan anledning, och om någon försökte bevisa motsatsen tänkte jag alltid att det handlade om att den personen först hade lärt känna mig. Min ångest handlade egentligen aldrig om att jag inte var en bra tjej med schysst personlighet, men levde efter devisen att utsidan var det som gav insidan en chans. Och då var jag ju ett hopplöst fall.

Japp, precis så ytlig och osäker var jag. Det innebar att jag hade en bild av att män inte var intresserad av mig förrän de hade lärt känna mig och att ta steget att på riktigt lära känna någon var svårt för mig. Jag hade ju svårt att låta någon se under min hårda yta. Jag drevs så hårt av min negativa självbild, och min föreställning om att jag inte var tillräckligt smal för att andra människor skulle uppfatta mig som attraktiv (ytligt) och värd att älskas (det verkliga problemet) gjorde att jag alltid höll tillbaka.

Ångestfyllt, absolut. Dessutom blir livet och ens föreställningsvärld liten om en aldrig tror att en är tillräckligt bra för att vara värd att älskas. Det blir en påhittad livsregel att förhålla sig till och många av livets möjligheter går därmed förlorade.

Sorgligt är vad det är.

img_0451

Jag är säker på att jag inte var ensam om att se på mig själv på det här sättet. Och jag vet att många människor har en bild av sitt yttre som begränsar dem i livet. Av egen erfarenhet vet jag att det finns en dubbelhet i det. För mig har en förändrad utsida absolut genererat ett större självförtroende och ökat välmående, men det handlar inte enbart om utsidan. Jag vet att det också har handlat om att acceptera mig själv som människa och att skapa förändring i hur jag ser på mig själv. Jag hade bilden av att jag inte dög som människa för att jag inte var smal och jag höll tillbaka otroligt mycket i livet på grund av det. Det begränsade mig. När jag slutade sträva efter smal som värdeord blev det annorlunda och kanske något lättare att investera i min hälsa för min egen skull. Med målet att må bra och ha en stark kropp kunde jag koppla bort den där laddningen som låg i att vara smal. Om vi strävar efter hälsa och välmående som första anhalt blir det lättare. Det ligger mycket mer i det än att vara smal.

Det har inte varit enkelt att jobba med den här påhittade livsregeln och föreställningen om mig själv. Verkligen inte. Det har tagit flera år av självkärlek och mycket arbete för att stärka min självkänsla. Det är inte enkelt att skala av invanda beteenden och påhittade livsregler för hur tillvaron ska vara, men det är värt arbetet. Det är tidvis en kamp mot hjärnspöken och destruktiva tankar om lätt tar överhand. Det är tidvis en kamp som på många sätt är fylld med ångest, tårar och självhat men det är en kamp som är värd att ta sig igenom för att må bättre och för att på riktigt förstå att du är värd att älskas – oavsett jeansstorlek. Hälsa och välmående handlar om mycket mer än så.

One thought on “Killar gillar bara smala tjejer

  1. Josefine Andersson

    Alltid lika bra, Cilla. Det är sjukt hur en taskig självkänsla kan förstöra. Jag såg dig alltid som en stark och härlig (och snygg!) människa. Det är sorgligt att man inte alltid kan förstå vad andra utifrån ser

    Gilla

    Svara

Kommentera

