Långsamt är också bra

Något jag pratar mycket om med mina klienter är kontinuitet. Många jag träffar har en bakgrund av att dra igång med alla växlar på en gång och går från ingen träning till väldigt mycket träning. Det går ju bra ett tag, men så händer något som rubbar rutinen. Man blir sjuk, får ett pressat schema på jobbet, mycket i privatlivet. Man tappar suget.

Jag vill bygga från grunden. Inte bara rent kroppsligt och bli stark inifrån och ut, utan det handlar också om att skapa en träningsrutin och ett sätt att leva som håller över tid. När vi får till återkommande träning i tillvaron kan vi också utvecklas och bli bättre. Det är då vi kan fördjupa oss över tid. När vi inte går all in på en och samma gång, ställer så satans höga krav på att prestera och fullständigt försöker förändra tillvaron omgående kan vi skapa något som är hållbart på lång sikt.

Dels handlar det om att kroppen får en rutin som håller i längden: när kroppen får göra samma saker fler gånger banas nya rörelser in och musklerna stärks. Det gynnar vårt muskelminne. Dels handlar det om den mentala biten: att över tid bli en tränande person som blir starkare och gladare och piggare. Då är långsamt bäst.

Att börja sitt nya liv på måndagar och träna så många pass du bara kan under en tid behöver inte vara det bästa för dig. Ställ dig själv frågan: hur många gånger har du börjat om?

Är inte det förbaskat tröttsamt? För mig är orden balans och hållbar hälsa något att eftersträva. Om du inte försöker ta bort allt som är du på en och samma gång utan istället hittar ett hållbart sätt att träna som håller på sikt är sannolikheten större att du inte behöver börja och börja om. När vi måste ”börja om” hela tiden får vi aldrig riktigt chans att bli bra på det vi gör. Vi får heller aldrig riktigt möjlighet att skapa nya rutiner i vår vardag och när något inte blir av genom rutin är det lättare att sluta med det. Det är inte raketforskning.

Kontinuitet är viktigt. Vi blir bra på det vi tränar. Vi blir bra på det vi gör mycket av. Men vi blir också bra på det vi gör lite i taget. Jag tycker att det är mer hållbart i längden och ger bättre balans i tillvaron att få till en träningsrutin som ger plats för två pass i veckan regelbundet än fyra-fem pass i veckan under en kort period. Då bygger vi från grunden och kan utveckla det vidare längre fram. En sak i taget. Långsamt är också bra. 

img_0540-1

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s