För att växa som människa behöver en ibland lägga i ytterligare en växel

I juli och augusti 2014 gick jag min utbildning till personlig tränare. I nästan en månad bodde jag i Borås och levde och andades anatomi, träning i alla dess former och coachande samtal. Det var givetvis en av de bättre investeringar jag har gjort i livet. Bara någon månad efter avslutad utbildning blev jag gravid och jag hann nätt och jämt starta upp mina företagsplaner innan graviditetströttheten slog till. Under föräldraledigheten och den tid som jag nu har drivit Leva Länge har jag utvecklats och lärt mig en väldans massa mer. Att jobba med människor kräver ständig utveckling; oavsett innehåll.

Nu har jag kommit till en punkt där jag behöver och vill ha mer. Av olika anledningar vill jag inte vidareutbilda mig inom samma företag som jag gjorde första gången utan har valt att gå ytterligare två utbildning genom The Academy. Mellan mars och maj går jag två olika påbyggnadssteg som ska ge mig en större bredd och fördjupad kunskap inom träning och personlig träning. Jag är så satans pepp!

Innan första utbildningsdagen ska jag tenta av mina förkunskaper. Givetvis drabbades jag av en släng av prestationsångest; tänk om det visar sig att jag inte kan tillräckligt? Ganska snabbt klarande mina tankar och jag insåg att jag självfallet kommer att friska upp mina kunskaper inför examinationen. Det är en stor investering jag gör i både tid och pengar, och jag äventyrar inte möjligheten att få gå utbildningen. Jag är bra på att ratta om tankarna som gör att jag tvivlar på mig själv, men just där och då i den stunden när prestationsångesten slår till blir jag så väldigt liten. Det faller sig naturligt för mig att ifrågasätta om jag verkligen är tillräckligt duktig på det jag redan kan. Den drivkraften, att jag vill prestera och leverera efter bästa förmåga är tidvis den som gör att jag är engagerad och driven och tar mig framåt i livet, men ibland är det också begränsande. Jag är gärna duktig, kompetent och välutbildad, men för är känslan av att vara otillräcklig negativ. Då gör jag saker av fel anledningar och då behöver jag också vara uppmärksam.

img_1698

Jag ser, som ni säkerligen förstår, fram emot den här våren mycket även om det också kommer att bli mycket jobb att rodda eget företag, anställning med tillhörande instruktörsjobb och familjeliv. Det kommer att vara motigt ibland och Mr kommer att behöva ta ett stort ansvar på hemmaplan för att det över huvud taget ska vara möjligt. Men, det är väl precis just det som är grejen med att utvecklas; priset att betala är ibland att behöva lägga i ytterligare en växel, att simma motströms en period och ta sig igenom hinder på vägen. Väl över på andra sidan har vi vuxit som människor. Jag kryddar med lite rätt mental inställning och resan kommer att vara väl värt det. Som belöning åker vi till Kreta i juni och tja, bättre present än så går knappast att investera i för en familj. Väl värt det!

Vad gillar ni nya headern förresten? 

Kommentera

