Det är jobbigt att vara en energisk människa

Både som privatperson och som personlig tränare möter jag människor som känner motstånd till fysisk aktivitet. Någon har inte hittat sin grej. En annan gillar inte att bli svettig. En tredje tycker bara att det är tråkigt. För att det är jobbigt. Och självfallet; det är sant. Det är jobbigt att anstränga sig, röra på sig och använda sin kropp. Fast det är också ansträngningen som gör det så alldeles jättehärligt; för känslan efter en ansträngning är oslagbar. Att ta i, tänja på gränserna och göra saker en först trodde var omöjligt ger ny energi, självsäkerhet och styrka. För mig är det ett påslag av känslor som jag inte kan leva utan.

Det är jobbigt att bli och vara en energisk människa. Om en aldrig har varit fysiskt aktiv tidigare eller haft ett längre uppehåll krävs det givetvis en investering i tid innan de där fantastiska känslorna uppstår. Det kan, särskilt i början, mest kännas jobbigt. Många av oss är bekväma av vår natur, och det krävs ett kontinuerligt påslag av må bra-hormoner för att vi faktiskt ska börja tycka om och kanske till och med älska träningen. En av fällorna som många har gått i är att en förväxlar bekvämlighet med välbefinnande. Välbefinnande är obekvämt. Välbefinnande är att ha det jobbigt. Välbefinnande är att vara svettig, ofta.

För mig är träning en kombination av magi och medicin. Att ta hand om sin kropp med rörelse och fysisk aktivitet är lika självklart som att jag borstar tänderna på morgonen. Det är en livsstil. Magi som att träning ger den där kicken av endorfiner, självsäkerhet och ökad drivkraft. Medicin som att jag ökar mitt välmående; att jag blir friskare och gladare. Att ha det bekvämt och softa och alltid äta det som är gott är inte förenligt med att må riktigt, riktigt bra över tid. Det är inte förenligt med god hälsa. Det är inte förenligt med god energi. För den som är fysiskt aktiv vet skillnaden på energi i kroppen när en rör på sig regelbundet som när en inte gör det. Och jag lovar; skillnaden är enorm. För vi är gjorda för att röra på oss.

Inom hälsovärlden pratar vi om energi in och energi ut. Det handlar om energiprocesser i kroppen. Att käka är energi in i kroppen och att utsätta sig för fysisk aktivitet är energi ut (plus toalettbesök förstås). När jag lyfter tunga vikter på gymmet eller cyklar härliga intervaller belastar jag min kropp och utsätter den för ansträngning. För att jag sedan ska kunna bli starkare eller bli snabbare behöver jag vila och återhämta mig. Jag bryter ner kroppen när jag tränar och jag bygger upp och återhämtar mig när jag vilar och äter bra käk i bra mängd. Det behöver finnas en balans däremellan för att jag ska må bra och för att min kropp ska må bra. Det är välbefinnande.

Det handlar om balans om energi in och energi ut, och det handlar om att fördela sin tid i två typer av beteenden. Att bete sig ansträngande. Att ta i. Att engagera sig. Att utsätta sig för belastningar, påfrestningar och utmaningar. Att ta ansvar för sitt eget välmående. Att anstränga sig så väl fysiskt som psykiskt. När vi har gjort det behöver vi växla över till det beteende som debiterar de konton vi krediterar. Vi behöver sätta in, återhämta och återställa förbrukade resurser.

I kroppen handlar det om anabola system; system som bygger upp. Dessa system är reaktiva i sin natur. Det innebär att vi enbart kan dra igång uppbyggnadsprocesser i kroppen om vi först har ansträngt oss. Ingen människa har vilat sig i form. Vi kan inte få större muskler, vi kan inte stärka leder, ligament och skelett eller öka vår hjärnkapacitet om vi först inte anstränger oss. Det gör ju att de uppbyggnadsprocesser som sker i våra kroppar är en direkt konsekvens av huruvida vi har ansträngt oss eller inte. Vi förtvinar om vi avlastar för mycket. Samtidigt som att vi behöver vila och återhämtning. Det är ett kretslopp som går runt runt runt och gör ofantligt stor skillnad för vårt välmående. Anstränga sig och återhämta, ladda batterian och bygga upp. Engagera sig och belasta för att sedan vila.

Så jag tänker: gör det du kan och börja med det du har. Ibland har du bara lite att ge: ge lite. Ibland har du mycket att ge: ge då mycket. Oavsett, ge det du har. Oavsett humör, energinivå eller plats. Ge. Det. Du. Kan. Det är jobbigt att vara en energisk människa men ditt välmående är helt beroende på vad du sätter in och tar du på dina konton.

img_3158

Kommentera

