Att träna mig stark är det bästa jag vet

Känslan av flow är stark även idag. Det blir ju så med bra träningspass; de har tendens att sitta kvar ett par dagar och öka motivation och drivkraft. Från det att jag påbörjade min utbildning i mars har jag lagt upp min egen träning litet annorlunda. Dels finns det en tydligare periodisering och progression i mina upplägg, och dels känner jag mig mer genomtränad och stark än på otroligt länge. Jag kan mer nu än för ett halvår sedan och den kunskapen har gjort stor skillnad. För snart tre år sedan när jag blev gravid var jag tämligen vältränad, men det finns inga tvivel om att jag är starkare än någonsin precis just nu.

Som person är jag snabb, explosiv och varm. Jag skrattar när jag är glad och gråter när jag är ledsen. Jag tycker om att ta i som bara tusan och sedan vila. Ta i och vila. Därför passar den här träningszonen som jag befinner mig i just nu riktigt bra. Jag lyfter tungt, få repetitioner och vilar. Jag springer snabba intervaller och cyklar högintensivt. Vilar. Återhämtar och bygger upp. Det är så satans roligt. Jag får bromsa mig själv för att inte träna varje varje varje dag.

img_3275

Förr, innan träning blev min passion så där på riktigt, tränade jag för att jag ville vara smal. Att gå ner i vikt och bli en tunn tjej var det allra viktigaste för mig. Förmodligen för att jag aldrig hade hittat en balanserad livsstil, men det insåg jag ju inte då. Det är inte så att jag ångrar den typ av träning jag då ägnade mig åt då, för all fysisk aktivitet är bra för välmåendet och har fina hälsofördelar. Men, när jag väl hittade styrketräning hände något med mig. Dels fick jag helt andra resultat, men på köpet fick jag också ett annat självförtroende. Jag kände mig stark när jag tränade och den känslan följde med mig även utanför gymmet. Jag blev modigare. Tryggare. Tuffare. Att bygga en stark kropp blev mycket viktigare än att vara smal och ha små storlekar i kläder. Och den insikten har aldrig försvunnit. För mig är det viktigaste att ha en kropp som jag trivs att bo i. En kropp som är stark i både vardag och träning. En kropp utan begränsningar.

Med precis den känslan klev jag ut genom gymmets dörrar idag. Jag maxade kroppen och gick hem. Snabbt och intensivt med ett härligt flow. Jag ska uppskatta den här perioden när allting faller på plats så satans mycket. För jag vet att sådana perioder kommer och går.

Finfredag imorgon kompisar. Det blir najs!

 

Kommentera

