Träning och mens

Mens alltså. Sannerligen ett ämne som vi pratar alldeles för lite om. Som om det vore något dåligt. But, it’s not. Mens är en signal på att kroppen fungerar som den ska. De år jag inte hade mens var min kropp helt ur balans och jag l ä n g t a d e innerligt över att den skulle komma tillbaka. And so it did, och sedan dess är jag mest bara tacksam trots att det kan vara obekvämt och opraktiskt.

Femtio nyanser av mens

Illustration: Ylva Sandström

Efter min graviditet har jag reflekterat otroligt mycket över hur min kropp fungerar och hur den fungerar i olika perioder av min menscykel. Efter att ha börjat arbeta med kvinnor i synnerhet har det blivit än mer naturligt för mig att reflektera över hur våra kvinnliga hormoner fungerar och hur det påverkar oss. Våra hormoner varierar från dag till dag, varje månad så länge vi är fertila (sen också förstås, men lite annorlunda). Vissa perioder är det mer rörigt än andra och vissa kvinnor märker givetvis av det mer än vad andra gör. Lär vi känna vår kropp kan en ganska snart inse att det är en cykel som hjälper. Detta är något jag pratar om med mina kvinnliga kunder eftersom deras cykel kan påverka träningen. Ibland behöver träningen justeras efter menscykeln men det allra viktigaste är så klart att lyssna på sin egen kropp. Många verkar dessutom uppleva att träning vid PMS eller mens har viss smärteffekt och att då helt undvika att röra på sig för att en har ont behöver inte vara det bästa alternativet. Träning är ofta den bästa medicinen. Individuellt här också, självfallet.

Nå väl. De senaste åren har det blivit alltmer tydligt för mig att mitt humör påverkas av var i min cykel jag befinner mig, och jag misstänker att ni är många som känner igen er. Det tog mig dock närmare 30 år innan jag lärde mig att analysera perioderna och förstå på vilket sätt de påverkade mig. Perioden mellan mens och ägglossning har jag flow; jag har energi och kraft i kroppen (hej östrogenparty!). Jag är kreativ och glad. Forskning av kvinnliga könshormoner visar att vi har bäst muskelutveckling mensens första dag och fram till ägglossning (så kallad follikelfas). Nivåerna av östrogen ökar successivt från mensens början och fram till ägglossning, vilket många upplever som en ökad känsla av energi i kroppen. Dagarna innan mens känner jag mig oftare låg i humöret utan särskild anledning, känner mig svullen i kroppen och kan få otroligt ont i ägglådan. Träningspassen kräver längre återhämtningstid. Framför allt upplever jag att kontroll över bålens muskler blir annorlunda och rentav svårare dagarna innan mens; vilket påverkar så väl funktion som form på magen. Är det någon gång  i månaden som jag börjar skylla på laktosintolerans är det här (hej precis innan mensmage!) Detta är något jag upplever att många av mina kunder känner igen sig i; att det är svårare att aktivera bålens muskler under den här perioden.

Hur kvinnors menscykel och våra könshormoner kan påverka träningen är till stor del ett outforskat område. Den mesta idrottsforskningen som finns är gjord på manliga idrottare, och det innebär att det inte finns särskilt mycket vetenskaplig kunskap om hur kvinnor kan optimera träning efter sin hormoncykel. Den forskning som finns är dessutom gjord på fåtal kvinnor vilket också kan ge ett tvetydigt resultat. Jag kan tycka att det alltid är lämpligt att träna för att det får oss att må bättre på flertal sätt, men viktigt är att lyssna på kroppen. Känner du att det inte känns bra: träna inte eller lägg träningen på en annan nivå. Plocka av vikterna, gör färre repetitioner eller gör någonting annat än det som står i programmet. Att ha flow i sin träning är inte något vi kan förvänta oss vid alla pass, men jag tror att det går att njuta av flow och extra umf i kroppen om en ser att det går i perioder. Att det kommer tillbaka. Ibland kan en olustig eller svag känsla i kroppen lika gärna uppkomma för att du inte har sovit eller ätit som du ska, om du stressar mycket eller inte hinner att återhämta dig mellan dina träningspass. Alla sådana saker ska vi ta hänsyn till när vi tränar. Har du en progression i din träning behöver du inte lägga stor vikt vid om det är ett par dagar i månaden där du känner lite off track. Går träningen totalt sett framåt? Bra, fortsätt med det du gör.

 

One thought on “Träning och mens

  1. Malin

    Jätteintressant och jätteviktigt! Min kropp kan verkligen inte träna alls de första mensdagarna, den blir överhettad och slutar ofta med migrän, medan dagarna innan måste jag träna de intensivaste pulshöjande passen för att hålla de negativa tankarna i schack. Att jobba med istället för att jobba emot.

    Gilla

    Svara

Kommentera

