Det blir inte lättare för att du väntar

Jag har precis landat i soffan efter en intensiv arbetsdag och ett sjuhelsikes cykelpass. Idag behövde jag rensa ur kroppen och bästa sättet är en riktig svettfest. Att ta i, anstränga mig och göra av med energi är, för mig, det absolut bästa sättet att ladda batterierna. När jag har tränat känner jag mig som ny. Det är en boostande känsla, men fördelarna är givetvis många. Vi stärker kroppen: leder, ligament, skelett och muskler. En starkare kropp är mer hållbar för livet. Bokstavligt talat är en stark kropp hållbar längre; vi begränsas mindre och får mindre ont av att åldras.  Hjärtats kapacitet ökar och vår uthållighet förbättras. Att orka göra saker med kroppen är en fördel  för hela livet: att orka jobba, leka och vara obegränsad ger bättre livskvalitet. Vi blir piggare och gladare. Energi in och energi ut. Det är ett vackert litet kretslopp.

Att bry sig om sin hälsa borde vara en självklarhet för alla. När vi mår bra kan vi också prestera bra. Ofta vänder vi på det: vi fokuserar på att prestera och leverera först och sätter mycket annat i framkant. Låter vårt välmående komma i efterhand. För mig blir det felaktig ordning eftersom allting börjar med hur vi mår. Om jag inte mår bra kommer det att påverka människor i min omgivning och det kommer också att påverka min förmåga att prestera. Om jag har dålig energi, känner mig tung i kroppen, trött i huvudet, har ont och känner mig stel och orörlig kommer jag att prestera sämre. På sikt är det mycket som förbättras genom att kroppen är funktionell.

Att vara fysiskt aktiv är ett hjälpmedel och ett verktyg för att öka sitt välmående. Av så många olika anledningar. Stark och välmående är bra, och vi kan aldrig bli för starka. Svag och ohälsosam är det motsatta. Och jag vet: det kan vara en hög tröskel att komma igång med sin träning. Fast jag vet också att det inte blir lättare för att du väntar. Det kommer att vara utmanande och tungt och jobbigt och obekvämt inledningsvis, men det är just sådan investering en får göra för att öka sitt välmående, få bättre hälsa, självkänsla och livskvalitet. Det är en sådan investering en får göra för att vara frisk och stark. Med tiden kommer det att kännas lättare och roligare och det är framgång i sig: att känna att en orkar mer, vågar ta i och utmana sig själv. Det är att ta sig själv, den kropp en ska bo i hela livet och sitt välmående på allvar.

img_3567

Kommentera

