Ge dig själv julklappen att börja skapa en tillvaro du trivs med redan nu

Sista dagarna av november står för dörren. Det är helt galet att det snart är december och stundande julmånad. Kanske känns det så här varje år i slutet av året; men boy vad fort året har gått. Crazy!

Status på mig är en kombination av trött och sliten och samtidigt jäkligt pepp! Höst och mörker kan göra mig lite gnällig men medicinen mot det stavas fysisk aktivitet. Jag märker att vi är många som är lite trötta så här i mörkret och slutet av året. Det är okej att vara trött. Vi har ju ett helt år bakom oss och vi har jobbat hårt. Fast, jag tänker också att det finns så himla mycket härligt med årets sista månad. Ljuset, gemenskapen och längtan efter allt det nya som kommer med årsskiftet. Det är okej att vara trött, men det känns som att vi ibland förkortar året med en hel månad om vi lägger av med livet redan nu.

För mig är det viktigt att varva ner och återhämta. Det ligger i min personlighet att jobba på och hålla fokus på målet. Det går liksom av sig självt. Men, jag vill inte att årets sista månad ska vara en superstressig månad där jag inte njuter av tillvaron. Jag tycker att det är minst lika viktigt att hålla i med mina vardagliga vanor och rutiner: bra käk och fysisk aktivitet. Att hela tiden tänka på och gnälla över hur trött jag är, är inte vägen för mig. Det gör mig bara trött och gnällig. Att lägga av för att en är trött, för att det är höst och mörkt gör inte tillvaron bättre. Tvärtom. Det är inte mitt sätt att fungera som människa.

Därför planerar jag mina kommande decemberdagar lite mer noggrant. Jag unnar mig att bestämma vad jag ska äta och när jag ska träna. Vissa dagar unnar jag mig att träna på arbetstid för att inte prioritera bort träningen. För jag vet att det är mycket som kan komma i vägen den här månaden och då känns det extra viktigt att hålla fokus på vad som är viktigt: mitt välmående. Framgångsfaktorer: vad jag stoppar i munnen påverkar hur jag mår. Fysisk aktivitet påverkar hur jag mår. Detta i kombination med återhämtning och vila. Givetvis.

img_0672

Och ja: motivationen och glöden kan lätt försvinna den här sista tiden. Jag vet det. Vi pressar in så mycket annat i tillvaron. Många får kämpa med motivationen. Det är bara det att den lilla rackaren sällan är där precis när vi behöver den. Vi får jobba för att hålla gnistan vid liv genom att fokusera på det som tänder oss. På det som håller oss varma. Då tror jag på två saker: följsamhet och rutiner. Att framgångsfaktorn är att göra det vi brukar göra. Att hela tiden bygga vanor som håller över tid. Lite i taget. För ärligt: jag är då sällan så motiverad som när jag på söndagar planerar veckans träning, men när klockan ringer måndag morgon kan det kännas som att motivationen är gone with the wind. Då behöver rutiner och viljan sitta där i ryggraden och göra mig till en agerande person. För när allt kommer omkring är det själva görandet som kommer att göra skillnad. Planeringen är grunden och tidvis förutsättningen, men görandet och följsamheten är det som ger oss resultat och ökat välmående.

Jag tänker så här: du behöver inte vänta på januari för mer energi. Du behöver inte vänta på januari för att komma igång med fysisk aktivitet. Du kan lika gärna börja nu. Du kan lika gärna fortsätta med de rutiner du har skapat under hösten. Det krävs inga stordåd för att börja. Det enda du behöver är att plocka fram viljan och träningskläderna och handla hem bra käk som kompletterar upp decembermaten som går lite utanför ramarna. Ett första pass. En första promenad. Lite bättre käk. Istället för att inleda året med en rivstart kan avsluta året som en vinnare. Det är att skapa goda förutsättningar för det nya året.

Om du är sådan som ofta väntar på sen kan du ge dig själv julklappen att börja skapa en tillvaro du trivs med redan nu. Göra tvärtom mot vad du brukar göra. Göra tvärtom mot vad många andra gör: börja nu och inte sen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s