Behandla din kropp som ett hus du vill bo i hela livet

Jag träffar många kvinnor som är riktigt sugna på att komma igång med träning efter sin graviditet. Många vill lära sig hur en ska träna säkert och effektivt för att inte göra fel eller skada sig. Andra har redan kommit igång. I mitt arbete ingår det många gånger att backa och bromsa om en har tagit för många steg framåt. Det kan kännas tråkigt och frustrerande eftersom en självklart vill tillbaka till en kropp som inte gör ont, som orkar och som är stark. Jag vet, jag har själv känt så tusen gånger om sedan jag fick barn.

Men. Innan vi börjar belasta kroppen med tung och krävande träning behöver vi hitta tillbaka till muskelarbetet och lära oss att aktivera våra djupa muskelsystem. Därefter behöver vi stärka upp kroppen inifrån och ut för att som sista steg börja belasta kroppen igen. Aktivera. Stärka. Belasta. Det är den ordningen vi behöver följa efter en förlossning och inget av stegen ska hoppas över hur t r åk i g t det än kan kännas.

Inte helt sällan sker ordningen bakvänt och många kvinnor får därmed problem med kroppen. En del får ont i ryggen eftersom bålen inte är tillräckligt stark. Andra får problem med urinläckage eller framfall. En tredje förvärrar en magmuskeldelning eller ett navelbråck med för tung träning innan kroppen är redo. Det händer inte alla. Långt ifrån. Och det är bättre att göra någonting för att stärka upp kroppen efter graviditeten än att göra ingenting, men det måste också finnas en respekt för vad som har hänt under en graviditet och förlossning.

Jag får ofta frågan hur jag själv har tränat och mitt svar är: aktivering, aktivering och stärka upp kroppen inifrån och ut i många, långa månader. Ändå fick jag backa bandet en aning efter min utbildning till certifierad mammamagetränare i mars. Det var inte så att jag fick börja om från början, men jag insåg att jag inte kunde kontrollera mina delade magmuskler och att kroppen behövde mer tid för att bli stärkt från grunden innan jag kunde börja belasta den ännu mer. Det var inte roligt, det var det inte. Jag längtade ju efter att få träna roliga grejer igen, men det var värt det. Och om jag blir gravid någon mer gång kommer jag att göra mycket annorlunda redan under graviditeten.

Emma Blixt2

Tänk på bålen som ett hus. För att ditt hus ska vara stabilt och stadigt behövs ett starkt golv. Golvet är bäckenbotten och eftersom den töjs ut under graviditeten för att barnet ska kunna komma ut via den kanalen är det viktigt att börja med att stärka upp golvet innan du börjar inreda med tunga prylar i huset. Väggarna håller ihop huset, ger stöd åt taket och samarbetar med golvet för att göra huset hållfast. De djupa muskelsystemen i bålen (djupa magen och djupa ryggen) är alltså väggarna och dessa behöver stärkas upp innan du kan inreda med ytterligare tunga prylar. Du kommer inte särskilt långt i ditt husbygge med ett ostadigt golv och instabila väggar. Ett hus med ostadigt golv som ger vika och väggar som börjar böja sig och bukta ut blir snart fallfärdigt om du inte tar hand om det. Det är inte ett hus du kan leva i hela livet. Det är ett hus med renoveringsbehov. Bygger du inte med bra material kommer huset snart att ge vika. Dessutom riskerar det att bli dragit och kallt eftersom det yttersta materialet inte håller tätt. Har du otur börjar också elräkningen stiga eftersom den tenderar att göra det när det läcker energi. Det är samma sak med bålen: du läcker energi från de hål som uppstår i golv och väggar, och därför behöver du bygga ditt hus från grunden för att du ska kunna bo där hela livet.

En kropp som håller. En kropp som orkar. En kropp som är stark.

Aktivera. Stärka. Belasta. 

Det är tråkigt att återträna kroppen efter en graviditet men det är helt nödvändigt för att du längre fram ska kunna få göra allt det där roliga som du längtar efter och vill göra. Risken är annars att du får börja om från början och det är sannerligen inte roligt.

Lämna en kommentar